söndag 10 januari 2010

Rivstart på nya året


Jag har visst varit så upptagen med att riva att jag glömt blogga de senaste dagarna. Som alltid i gamla byggen innehåller de en viss historia. Här är litet meddelande från hemtrakterna, närmare bestämt Sävsjös drätselkammare (hand upp alla som hade hört det ordet tidigare!) som meddelar att de vill ha separata fakturor på sina annonser. Vart förtäljer inte historien, men det är signerat 1955, alltså fem år tidigare än huset byggdes enligt papperna.

Det var på den tiden det kostade 25 öre att skicka ett brev.

Åter till nutid. Brädväggen som tidigare hade tänkt behållas åkte bort, av flera mindre anledningar. Och spisen har fått ny el.

Eventuellt behåller jag den här brädväggen in mot vardagsrummet istället. Det blir estetiskt mer rätt att ha kvar den, även om det blir en del tekniska problem att lösa om den ska få vara kvar. Dörröppningen är gissningsvis den ursprungliga ytterdörren.

2 kommentarer:

Elin sa...

Igång igen ser jag...ja tycker du ska bevara de gamla träväggarna, om det går!!

För kännedom: ;)

Drätselkammare var namnet på styrelsen i en stad i Sverige. Egentligen var drätselkammaren ett utskott valt av stadsfullmäktige som skötte stadens ekonomi (jämför ordet och artikeln drätsel). På grund av denna viktiga syssla, blev den också stadens styrelse i egentlig mening.

Du jag ska till Jkpg den 23:e Jan o träffa Lisa mfl gamla gymnasieklasskompisar, tittar nog förbi en stund då!!

Höres!

Klas Hjelm sa...

Jo, jag slog också upp det på wikipedia...

Alright, ses den 23:e då!