söndag 13 juli 2008

Framtiden är elektrifierad



Nytt fordon på godset: en elcykel.

"En elcykel - vad är det?" frågar du dig. Det är en cykel med ett batteri. Den kan användas precis som en vanlig cykel, men när du trampar ett halvt varv får du även tillgång till elmotorn som hjälper dig fram. Vill du inte behöver du inte trampa alls, vilket verkar bli fallet rent automatiskt. Den går helt på elmotorn tills du släpper gasen och måste trampa igång den med ett halvt varv igen. I uppförsbackarna måste man dock hjälpa till med tramporna.

Den här räknar jag med att kunna pendla in till jobbet med. Ska ta en tur neråt och se cykelvägen in till stan för första gången snart.

Det står inget namn eller specifikation någonstans i det lilla medföljande häftet, men efter lite googlande verkar detta vara faktan för den tekniskt intresserade:

MÅTT 1440*280*760 mm VIKT 38,5 kg HASTIGHET 25 km/h
MARKFRI GÅNG 140 mm KAPACITET 12 Ah MOTOR DC MOTOR
LADDNING AC 220 V/AC 110 V LADDNINGSTID 4-6 h AVSTÅND 35 km
BATTERITYP BLYBATTERI STANDARDSPÄNNING 36 V KRAFT UT 250 W
LADDSPÄNNING DC 43,5 V 1,8 A FÄRG SILVER

Det bästa av allt är att den tydligen räknas som cykel (även om jag tror rättsläget är någorlunda oklart här). Det betyder att man slipper både hjälm och försäkring, och man kan ta den hem efter krogen. Perfekt!

Edit: Nu har jag provat. Hem från jobbet tog ganska exakt en kvart. Dit åkte jag en liten omväg, men det går säkert på närmare 10 min. Funkar hur bra som helst!

Inga kommentarer: