torsdag 5 november 2009

Lagom dos själ


Att man inte ska "bygga bort själen" i gamla hus är ett välanvänt uttryck. Och själen består väl ofta i det imperfekta. Det lite slitna och sneda.

Nu har jag väl varken ett speciellt gammalt eller själfullt hus (om man ens kan kalla det hus) från början, men sneda vinklar har jag gott om. Det märks när man fixar till de nya dörrkarmarna, som jag gjort nu.

En del vinklar rättar jag till, en del låter jag vara. Om vi pratar bil-lingvistik behåller jag toe-in-snedheter, men försöker att bygga bort cambervinklar. Eller behåller vinklar i z-led, bygger bort dem i x- och y-led, för den mer matematiskt lagde. Alltså, jag behåller snedheter i horisontalplanet i längsled liksom, och... ja, skit samma! Såhär vackert blir det i alla fall när man rätar upp det med vad man man råkar hitta för bitar framför sig.

1 kommentar:

Elin sa...

Låter avancerat!