onsdag 26 maj 2010

Veckans blomma v. 21 - Förgätmigej


Nytt inslag på bloggen! Från och med nu ska jag fota något som blommar i trädgården varje vecka och lägga ut det här. Fördelarna är många: jag får leka med mina macrogrejer till kameran, jag lär mig vad det är jag har i trädgården, och ni kanske lär er något också!

Först ut är förgätmigej, som har ett av växtvärldens allra coolaste namn. Och den heter faktiskt likadant på andra språk också: forget-me-not på engelska, vergissmeinnicht på tyska och forglemmigej på danska till exempel. Jag visste inte vad det var förrän jag råkade stöta på likadana på plantskolan, men nu förgäter jag den ej!

2 kommentarer:

Elin sa...

Åh så vackert..vill oxå ha en trädgård. Men har faktiskt sått luktärter i min lilla låda som ni kånka hit, hoppas de kommer upp snart! ;)

Klas Hjelm sa...

Nice! Det går inte så fort som man har tänkt sig dock riktigt...