fredag 29 april 2011

Trädgårdsland 2.0


Förra årets försök till ett blomland kan väl närmast liknas vid ett kapitalt misslyckande hur man än vänder på det. Det blev snarare ett ogräs-/gräsland.

Men jag låter mig inte nedslås så lätt. Jag tar med mig erfarenheterna från det och gör ett nytt försök i år!

De främsta felen jag gjorde förra året var nog:
1. Det måste vara bra jord utan ogräs från början.
2. Ogräs måste rensas, annars tar det över fullständigt.
3. Att så tätare än vad som anges på fröpåsarna ger inte mer blommor. Det ger ingenting.
4. Nyttoväxter är nog roligare än blommor ändå.

Elementära kunskaper måhända, men nu har jag dem i alla fall.

Så här har jag rensat bort det värsta av förra årets ogräs.

Och här är marken täckt med... ja, marktäckväv, och några pallkragar över det.

Och så slutligen är pallkragarna fyllda med jord, och ytan runtomkring med täckbark. Nu är i alla fall förutsättningarna för bättre skörd än förra året uppfyllda. Jag har sått röd lök, gul lök, sallad, morötter, rädisor, dill och gräslök hittills. Och några blommor också. Två pallar finns fortfarande kvar att så i dock. Några tips?

2 kommentarer:

Elin sa...

Sallad?
Ringblommor?

Ser fram emot att äta nyskördat i sommar då! ;)

Klas Hjelm sa...

Sallad har jag redan sått. Ringblommor? Kanske. Jag har några bönor som ska sås typ snart också.

Hmm... jag får se.