onsdag 8 oktober 2008

Alternativ kompost

Jag har sophämtning var 14:e dag. Det är klart onödigt ofta. Kravet för att gå ner till en hämtning i månaden är att man inte slänger matrester, vilket i sin tur kräver en kompost.

Dessutom är det ju hett med miljövänlighet och kretsloppstänk och sådär. Men om man vill kompostera utan att kränga på sig näbbstövlarna och fjällrävenkånken, med lite värdighet i behåll - hur gör man då?

Jag tänker såhär: Vad är raka motsatsen till en grön kompost? Det måste ju vara ett rostigt oljefat, själva symbolen för allt naturnedskräpande. Det blir en rolig motsägelse! Mitt objekt är även snyggt röd och gul med rätt patina.

Jag tejpar för att någorlunda rakt kunna skära av tunnan.

Mitt (före detta) favoritverktyg tigersågen gick helt och hållet bet på att ens komma igenom.

Say hello to mitt nya favvoverktyg - den idag inhandlade vinkelslipen. Det var förstås ingen match alls att kapa av tunnan.

I botten gör jag ett helt improviserat mönster, för att maskar och andra nyttiga småkryp ska kunna ta sig upp i komposten. Jag har rätt vaga kunskaper i hur en riktig kompost är uppbyggd, men jag tror det här blir bra.

Locket behöver ett gångjärn, och det första gångjärnet jag råkar hitta kommer från den gamla toalettdörren. Jag fuskar lite och bara drar igenom några skruvar för att hålla det på plats. Visar det sig inte hålla får jag väl göra om det lite bättre senare.

Och så kapar jag av skruvarna på insidan och slipar kanterna lite. Färdigt!

Först fyller jag upp med lite mullvadshögsjord, och först att inviga komposten blir en lite för gammal sallad, och en äppelkakebit som sett sina bästa dagar. Resten lämnar jag åt maskarna!

Det ser ju ut som den stått där i åratal och fyller ingen som helst vettig funktion. Gud vad jag är nöjd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vart far du allt ifran?!

Klas Hjelm sa...

Jag råkade se oljefatet ute på Torpet, och drog med mig den upp till Jönköping. Typ så?