tisdag 14 oktober 2008

Ok, tillbaka till toan igen


Det där med att bakomliggande tapet reste sig var inte så farligt, det mesta gick ner när färgen hade torkat. Resten slipade, spacklade och målade jag om.

Att välja färg är inte lätt. Jag funderade på allt möjligt, men sen när jag rev ner tapeterna stod det klart - jag vill ha samma färg som på pappret bakom tapeterna. Så jag tog med mig en avriven bit tapetbaksida till färghandeln och försökte hitta motsvarande kulör på färgstickan där. Som ni ser lyckades jag inte helt och hållet. Men, som ni inte ser, ljuger ljuset i bilden en hel del också.

Längst upp i bild är taket (som ju är vitt, som någon slags referens). Sedan ser den lilla randen på taket ut att stämma ganska bra med pappret, medan väggen i stort - som ju har samma färg som den lilla randen - ser grönare ut. Verkligheten är väl att väggarna ser ut som på pappret fast ljusare typ. Och bättre för ljust än för mörkt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det får duga.

Kulören heter S0804-Y10R om det skulle intressera någon.

Efter tak och väggar var det så dags för golvet. Jag gillar det gröna mosaikgolvet, så det får vara kvar. Jag gillar däremot inte den smutsiga och ofullständiga fogen, så det får fixas till!

Rådet jag fick från Ekholms var att "skrapa bort allt som sitter löst och lite till". Det blev en hel del.

Sådär! Ny ljusgrå fog på plats. Det var både roligare och enklare än vad jag hade förväntat mig.

Blev det perfekt? Nä, det lyser igenom lite gammalt på vissa ställen, och det är lite för mycket fog på andra håll. Men blev det good enough for me and Bobby McGee? Yes box!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mosaik, i like!